onsdag 13 januari 2010

Pendlarkrångel, något att ta för givet?

öka kollektivtrafiken! minska utsläpp och avgaser!
men.. hur fungerar det egentligen? är det inte så att jag bör ta bilen om jag vill vara säker på att hinna fram i tid till det där mötet, fikat eller mina lektioner? kan jag verkligen lita på att buss och tåg går som de ska? är det värt den där promenaden till transportmedlet eller har jag motionerat mot försening?
Dagens resenärer kliver in på stationshuset, kastar en blick på tidtabellen och ger ifrån sig en suck. Ordet "inställt" står överallt på den elektroniska tavlan, som om någon verkligen ansträngt sig för att skriva det så många gånger som möjligt. Ersättningsbussen anländer 10 minuter sent, i stort sett alla platser okuperade. Några stackare tvingas vänta ytterligare innan de kan påbörja resor som enligt tidtabellen borde avslutats.
i höstas klagade morgonpendlare på trängseln i dubbeldeckarna. den slipper de i alla fall nu..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar